Onpahan sitäkin kokeiltu. Tavallaan voitais kokeilla uudestaankin. Vaikka aika voitahan tuo Hiili helteessä oli, mitä mun omaan kovisteluun tulee. Onneksi tottiksessa on ainakin toistaiseksi emäntäkin osannut toimia niin, että "kraiveliin tarraaminen" ei hyydytä koiran suorittamista samoin, ku tuossa hommassa. Mä olen vähän sitä mieltä, että elukoi ei tarttis koirien juoksuttaa ja kerroin sit Hiilelle sen muutamaan otteeseen aika napakoin sanankääntein, jossa vaiheessa tuo meinasi, että paimenna itte lehmäs ja lampaas. Sit ku se tietää mitä mä siltä haluan homma (ainakin joku homma) kyllä toimii elujen kanssa, mutta olen ilmeisen huono tulkki.

Aamun ekalla rastilla eli lypsylehmien siirrolla homma oli vielä hallussa, pientä emännän solmuun menoa lukuunottamatta. Vasikoita Hiili lennätti liinasta päästyään, ku pieni sika, joka ei varsinaisesti ollut edes mikään yllätys, vaikka niin olis voinut ajatella mun hitaasta reagoinnista tilanteeseen. Hyvin se kyllä lopetti jahtaamisen käskystä siinäkin tilanteessa, kun vaan käsky kitusista irtosi. Hiehojen kanssa homma oli ihan ok, mutta talloin koko ajan liinan päälle ja siitä koiran päästettyäni kommentoin neiti herkkähipiän mielestä liian tiukkaan sävyyn sen tekemisiä. No onneksi joku johtolanka löytyi uudestaan, ku sain koiran katsomosta käskettyä hommaa jatkamaan. Lampailla oli koiralla selvästi alun säätämisen jälkeen jo jotain tolkkua asiasta, mutta siellä emäntä puolestaan oli niin paljon aikataulusta jäljessä, että ei mitään rajaa. No opettavainen päivä kaiken kaikkiaan.

Hiili ryttyili iholle eksyneille koirille oikein urakalla, mutta vastoin mun pelkoa matkusti erittäin sujuvasti Kurun kanssa sikaosastolla moisen suhtautumisen jälkeen. Mutta eipä siltä ehkä enempää tarvitse odottaa. Muut koirat on ok tuossakin tilanteessa, jos mä ne ilmoitan saapuviksi, muuten saavat pysyä Hiilen mukavuusalueelta poissa.